RK Zeist een-na-beste woningcorporatie van Nederland


De RK Zeist was afgelopen jaar de een-na-beste woningcorporatie van Nederland. Met een gemiddeld cijfer van 8,4 scoorde de corporatie slechts één tiende minder dan WBV Arnemuiden, die als beste woningcorporatie van het land beoordeeld werd. R&B Wonen in de gemeente Borsele staat op de derde plaats. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 300.000 huurders van 271 Nederlandse woningcorporaties.

In het hoge rapportcijfer dat de RK Zeist kreeg van haar huurders, zijn de oordelen over de ontvangst van nieuwe huurders, onderhoud en reparaties, en de begeleiding van vertrekkende huurders meegenomen. Aedes, de vereniging van woningcorporaties, voert dit onderzoek jaarlijks uit onder haar leden, die samen 2,4 miljoen sociale huurwoningen beheren. Het landelijk gemiddelde is een 7,5. Het laagste gemiddelde rapportcijfer dat een corporatie kreeg van de huurders was een 6,6.

Camiel Schuurmans, directeur/bestuurder van de RK Zeist, die met 1000 woningen een relatief kleine speler is op de markt, reageert enthousiast: ,,Wij hebben niet de ambitie om de grootste te worden, maar wél de beste. Als dat lukt, word je bevestigd in je strategie. Daar ben ik onvoorstelbaar trots op.” Al jaren scoort de RK Zeist relatief hoger dan andere corporaties in het onderzoek. In 2017 was er een kleine terugval. ,,We scoorden toen een 7,5, nog steeds wel op het niveau van het landelijk gemiddelde,” vertelt Schuurmans. ,,Samen hebben we gekeken: hoe kunnen we dat cijfer opkrikken?”

Dat leidde ertoe dat de focus in het afgelopen jaar nog meer op de klant was, vertelt Schuurmans, wat concreet inhoudt: ,,Duidelijker communiceren, nog sneller bij de klant zijn, geen dingen beloven die we niet kunnen beloven. We hebben onze aannemers de opdracht gegeven om dat eveneens te doen. Intern zijn we allemaal een soort duizendpootjes. Dat maakt deze organisatie uniek.”

Schuurmans benadrukt dat het onderzoek meer is dan alleen een momentopname. ,,Het is nadrukkelijk een visie en strategie die eronder zit. Wij willen de huurder horen. We hebben betrokken bewonerscommissies, die de ogen, oren en soms ook de handen zijn in de buurten. Om onze waardering voor hen uit te spreken, nodigen we ze aan het einde van het jaar uit voor een diner. Daarnaast nodigen we álle bewoners uit voor een kersconcert. Bij ons ondernemersplan betrekken we alle bewoners. Het is een uitvloeisel van hoe wij kijken naar bewoners. Dat wordt gewaardeerd door ze.“